Zadania wykonywane w okresie od 04 do 09 stycznia 2017 r. w zakresie utrzymanie dróg i chodników, za które odpowiada Gmina Miejska Pruszcz Gdański.
Wstęp
Zimowe utrzymanie dróg polega na łagodzeniu skutków i uciążliwości powstałych w wyniku opadów śniegu bądź powstania zjawisk gołoledzi i śliskości na jezdni.
Zadania wykonywane w zakresie utrzymania dróg i chodników wykonywane są na podstawie trzech umów zawartych w wyniku postepowania przetargowego:
Na potrzeby realizacji w/w zadań w w/w umowach ulice na terenie Pruszcza Gdańskiego podzielone zostały na cztery kategorie:
Strefa I – ulice o największym natężeniu ruchu, w tym ulice po których kursują autobusy komunikacji zbiorowej (np. Kasprowicza, Cicha, Dworcowa, Skalskiego, Emilii Plater, Obrońców Westerplatte).
Strefa II – ulice dojazdowe do dróg zbiorczych oraz drogi dojazdowe do osiedli mieszkaniowych (np. Nowowiejskiego, Batalionów Chłopskich, Korzeniowskiego).
Strefa III – drogi osiedlowe (np. 10 Lutego, Chełmońskiego, Norwida, Orzeszkowej).
Strefa IV – sięgacze, krótkie łączniki ulic oraz drogi gruntowe (np. Głowackiego, Wróblewskiego, Olszewskiego).
W/w umowy określają obowiązki wykonawców w zakresie monitorowania stanu dróg kategorii I i II. Wykonawca ma obowiązek monitorować na bieżąco stan nawierzchni i podejmować bez polecenia przedstawiciela Urzędu Miasta działania zapewniające przejezdność.
Ulice w strefie I. Wykonawca ma obowiązek wykonać prace umożliwiające przejezdność w czasie 2 godzin, w strefie II w ciągu czterech godzin.
Podjęcie działań na ulicach w strefie III i IV następuje w uzgodnieniu z Referatem Gospodarki Komunalnej.
Podjęte działania:
04.01.2017 r.
W godzinach popołudniowych wystąpiły opady deszczu. Około godziny 20.00 nastąpił spadek temperatury do ok. -2°C . Spadek temperatury spowodował gołoledź.
Ok. godz. 20.30 Wykonawca („S Drog”) poinformował pracownika Referatu GK o przystąpieniu do posypywania dróg w strefie I i II.
05.01.2017 r.
Około godz. 6.00 Referat GK dokonał wyrywkowej kontroli stanu dróg. Drogi kategorii I i II były przejezdne. Około godz. 7.00 rozpoczął się intensywny opad śniegu, któremu towarzyszył silny wiatr.
Wykonawca prowadził działania na drogach w I i II strefie. W godzinach dopołudniowych w akcji brały udział dwie piaskarki. Jednocześnie wykonawca telefonicznie poinformował, że ma problemy z wykonywaniem zadań z uwagi na zablokowane główne drogi w Pruszczu Gdańskim.
Referat GK w ramach kontroli potwierdził, że na terenie miasta znajdują się dwa pojazdy specjalistyczne i nakazał Wykonawcy sprowadzenie jeszcze jednego pojazdu.
Do Referatu napływały zgłoszenia mieszkańców, głównie o nieprzejezdności spowodowanej korkami.
Referat GK stwierdził, że wjazd na wiadukt na ul. NSZZ Solidarność blokują samochody ciężarowe. Nieprzejezdność wiaduktu głównie spowodowana była blokowaniem przez samochody ciężarowe. Dojazd piaskarki do w/w punktu uniemożliwiały korki.
W godzinach popołudniowych do działań na terenie Pruszcz Gdańskiego włączony został trzeci pojazd wykonawcy.
Chodniki w dniu 05.01.2017 r. były utrzymywane na bieżąco. Wykonawca zgłaszał, że prawidłowe wykonanie zadania utrudnia silny wiatr, przez co odśnieżone chodniki w krótkim czasie były zawiewane śniegiem.
06.01.2017 r.
Podczas kontroli stanu ulic Referat GK stwierdził, że opad śniegu wyniósł ok. 30 cm. Ulice w strefie I i II utrzymywane były na bieżąco według standardów. Straż Miejska zgłaszała występowanie śliskości na niektórych drogach (Gałczyńskiego, Kasprowicza, Broniewskiego). ZTM Gdańsk zgłaszał bezpośrednio do Wykonawcy poważne utrudnienia dla autobusów komunikacji zbiorowej na rondzie Komarowo oraz w rejonie Urzędu Skarbowego). W rozmowie z przedstawicielem Wykonawcy wynika, że niewłaściwe utrzymanie ronda Komarowo wynikało z nawiewania śniegu od strony lasu. ZTM nie zgłaszał problemu z przejezdnością pozostałych dróg na terenie Pruszcz Gdańskiego. Zgłoszeń od pozostałych służb nie było.
Od godzin porannych trwało sprzątanie w III strefie.
W dniu 06.01.2017 r. wykonawca prowadził akcję przy użyciu trzech pojazdów specjalistycznych.
Pracownik referatu GK potwierdza prowadzenie działań przez wykonawcę.
W zakresie utrzymania chodników prowadzone były czynności polegające na odśnieżaniu oraz posypywaniu piaskiem. Pracownik referatu GK potwierdza wykonywanie czynności.
07.01.2017 r.
W nocy z 06/07 stycznia nastąpił duży spadek temperatury (do -20°C).
W dalszym ciągu trwały prace w strefie I, II i III. Wykonawca do wykonywania zadań używał czterech pojazdów. Wykonawca zgłaszał problem, że pomimo zastosowania mieszanki piaskowo-solnej, ubity na nawierzchniach dróg śnieg i lód nie roztapia się z uwagi na silny mróz.
Referat GK otrzymuje zgłoszenia od Straży Miejskiej o śliskości na niektórych drogach (Żwirki i Wigury, Broniewskiego, Przy Torze). Pracownik Referatu GK na bieżąco przekazuje informacje do Wykonawcy.
Pracownik Referatu GK po kontroli miasta stwierdził, że większość dróg w strefie I i II w stanie tzw. „czarnym”. Brak zgłoszeń od innych służb miejskich.
W zakresie utrzymania chodników pojawiały się zgłoszenia o trudności w poruszaniu się chodnikami (ul. Obrońców Pokoju, Wojska Polskiego, Raciborskiego, Sportowa, Grota-Roweckiego). Uwagi na bieżąco przekazywane były do Wykonawcy. Około południa pracownik Referatu GK przeprowadził objazd miasta. Potwierdził wykonanie czynności w zakresie odśnieżenia chodników. Stwierdził, że pojazdy prowadzące działania w zakresie odśnieżania dróg, zasypywały wcześniej odśnieżone chodniki, dojścia do przejść dla pieszych oraz perony przystankowe. Wydano polecenia ponownego odśnieżania chodników i peronów przystankowych.
08.01.2017 r.
W zakresie utrzymania dróg wykonywane były prace polegające na zgarnianiu rozjeżdżonego śniegu. Trwały prace na ulicach w strefie III. Wykonawca zgłaszał utrudnienia w wykonywaniu zadań na ulicach osiedlowych. Odśnieżenie w/w ulic uniemożliwiały zaparkowane samochody.
W zakresie utrzymywania chodników wykonywane były czynności polegające na posypywaniu piaskiem śliskich nawierzchni. W dalszym ciągu dochodziło do zasypywania chodników, dojść do przejeść dla pieszych oraz peronów przystankowych przez pługi usuwające błoto pośniegowe z dróg.
09.01.2017 r.
Trwały prace na drogach w strefach I, II, III. Zlecone zostało odśnieżenie dróg w strefie IV.
Wykonawca wykonywał zadania przy użyciu czterech pojazdów.
W dalszym ciągu największą trudność sprawiało utrzymanie dróg osiedlowych, zatok parkingowych oraz parkingów.
W zakresie utrzymania chodników i peronów przystankowych w dalszym ciągu wykonawca zgłaszał zasypywanie chodników przez pługi usuwające błoto pośniegowe z dróg.
Koszty:
Całkowity koszt utrzymania zimowego w dniach od 04 -09 stycznia 2017r. wynosi:
- chodników wynosi 30 172 zł brutto,
- ulic 37 780 zł brutto,
- przystanków autobusowych 7 055 zł
Gmina Miejska Pruszcz Gdański na postawie zawartych umów nie płaci Wykonawcom należności za tzw. „gotowość do działań”.
Poniżej do pobrania załączniki:
ul. Grunwaldzka 20, 83-000 Pruszcz Gdański
tel. +48 58 775 99 21, fax. +48 58 682 34 51
e-mail: urzad@pruszcz-gdanski.pl