Nie zostawiaj dowodu osobistego „pod zastaw”!
Kto może zatrzymać nasz dokument tożsamości?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, nikt nie może zatrzymywać cudzego dowodu osobistego, chyba że możliwość taka wynika z wyraźnego uregulowania zawartego w przepisach prawa. Powyższe oznacza, że przedsiębiorcy nie mają podstawy prawnej, aby żądać od swoich klientów pozostawienia dowodu osobistego „pod zastaw”. Z takim postępowaniem przedsiębiorców mamy do czynienia szczególnie często w sezonie letnim i zimowym, gdy korzystamy z różnego rodzaju wypożyczalni np. nart, łyżew, strojów karnawałowych, kajaków, samochodów itp. Działanie takie nie znajduje jednak oparcia w obowiązujących przepisach prawa oraz wiąże się z dużym niebezpieczeństwem wykorzystania danych zawartych w dowodzie osobistym klienta przez nieuczciwego przedsiębiorcę do popełnienia przestępstwa na szkodę osoby, której dane zostaną wykorzystane. Należy zauważyć, iż osoba, która zatrzymuje bez podstawy prawnej cudzy dowód osobisty podlega zgodnie z art. 55 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych (t.j. Dz.U.2006.139.993 z późn. zm.) karze ograniczenia wolności albo grzywny.
Jak postąpić w przypadku utraty dowodu osobistego?
Utrata dowodu osobistego powinna zostać, zgodnie z art. 42 ustawy dnia 10 kwietnia 1974 roku o ewidencji ludności i dowodach osobistych cyt. wyżej, niezwłocznie zgłoszona w dowolnym organie gminy, a w przypadku utraty dowodu osobistego poza granicami kraju, w urzędzie konsularnym. Organy te wydają zaświadczenie o utracie dowodu osobistego, ważne do czasu wydania nowego dokumentu, oraz powiadamiają o tym przy użyciu dostępnych środków, w szczególności telefaksu lub poczty elektronicznej organ, który wydał dowód osobisty, w celu jego unieważnienia. Daje to gwarancję bezpieczeństwa posiadaczowi dokumentu, że nie zostanie obciążony negatywnymi skutkami w przypadku nielegalnego posłużenia się dokumentem przez nieuczciwego znalazcę. Osoba, która utraciła dowód osobisty, jest obowiązana wystąpić niezwłocznie o wydanie nowego dokumentu do właściwego organu gminy.
Informujemy również, iż w razie znalezienia własnego dowodu osobistego zgłoszonego jako utracony, należy niezwłocznie zwrócić go organowi, który wydał ten dokument. Osoba, która znalazła dowód osobisty innej osoby, jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument najbliższemu organowi gminy, Policji lub innemu organowi administracji publicznej. Organy te przekazują niezwłocznie dowód osobisty organowi, który go wydał, w celu unieważnienia dokumentu.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa osoby, która utraciła dowód osobisty, fakt ten należy również zgłosić do dowolnego banku. Powyższe zostanie odnotowane w systemie informatycznym, do którego dostęp mają wszystkie banki, co skutkować będzie uniemożliwieniem zaciągnięcia zobowiązania przez przestępcę z wykorzystaniem danych osobowych poszkodowanej osoby.
ul. Grunwaldzka 20, 83-000 Pruszcz Gdański
tel. +48 58 775 99 21, fax. +48 58 682 34 51
e-mail: urzad@pruszcz-gdanski.pl